vineri, 17 septembrie 2010

Romani. Si atat!

Zilele astea au fost cat se poate de insorite si de placute pentru tot felul de activitati pe care ni le-am propus in Alba Iulia,fie ele mici,fie mari,fie in aer liber sau nu,ne-am permis. Acum trei zile am putut citi linistita in parc,fara geaca de toamna,ieri la fel,m-am plimbat,fara geaca si mi-a fost bine!

M-am trezit in capatul bulevardului,de manuta cu doua prietene si cu ceva treburi de facut,care au fost amanate de un incident.
Chiar nu stiam,am aflat mai tarziu, foarte multi varstnici,stau zilnic la coada,in locurile unde este distribuit ziarul Adevarul de seara. Mie personal,mi s-a parut ceva iesit din comun ca s-au strans intr-un asa numar doar ca sa astepte un ziar,care se explica,datorita faptului ca e gratis strange atatia cititori.

M-am amestecat putin printre ei,nestiind ca e o practica zilnica,sa descopar care e intriga. Am abordat un grupulet de cativa batranei interesata,vasazica,de ora la care trebuie sa apara. Mi s-a raspuns ceva de felul “Eii,domnisoara! Astazi am auzit c-o sa intarzie mai mult! Ce? Nu stii? L-or eliberat pe Vintu. De-o ora jumate,chiar! Si tre sa apara,sigur! Pe prima pagina!”. I-am multumit si atat,nu m-am bagat in discutie si nici nu vreau sa-mi exprim parerea cu privire la cazul SOV ca e mult prea controversat si monden pentru ce vreau eu sa discut public.

Am asteptat sa apara distribuitorul respectiv,am luat loc la coada si am apucat si eu un ziar din acelea ca sa constat si sa ma amuz ca stirea respectiva nu a fost publicata pe prima pagina,spre deosebirea majoritatii ce astepta. Dar mi-a atras atentia faptul ca s-au strans pentru doar atat. Da,ok. Stim situatia prin care trec bietii nostrii pensionari odata cu regimul asta de austeritate prost facut si mai stim si ca,batraniii sunt la curent mereu cu noutatile sociale sau politice si ca ziarul e lectura preferata.

Dar ma indigna totodata lipsa de vointa pentru alte lucruri. A nu se crede ca propun sa ne manam toti bunicii si parintii in strada,daca ar fi dupa mine,as face-o eu insumi. Nu am eu de ce sa ma plang prea mult,nu stiu prea multe din ce inseamna viata singulara din punct vedere financiar,dar ii aud plangandu-se si vaitandu-se fara sa faca nimic in privinta asta.

Au adaugat ceva anisori si la varsta de pensionare,s-a ajuns la 65! Nu stiu cine naiba te primeste pe tine sa lucrezi pana la 65 de ani,dar sa trecem cu vederea faptul ca,inca o data,nu e gandita treaba cum trebuie de sus. Curentul asta s-a raspandit si in Franta,dar ministerul francez,spre deosebire de al nostru s-a gandit la 62 de ani,majorare care nu e totusi atat de importanta ca la noi,care suntem intr-o situatie economica critica,si totusi,o diferenta de 3 ani! Ei,francezii ce au facut. Stim ca au inflacararea revolutiei in piept toti,dintotdeauna. Au iesit in numar de 2 milioane in strada si si-au exprimat violent nemultumirea. Daca legea i-ar fi privit pe muncitori,acestia ar fi oprit functionarea insitutiilor,mijloacelor de transport s.a.m.d. si au fi protestat fara sa se puna problema de a nu primi ceea ce vor.

Asa ca dragi romani,va datorati mizeria. Si asta,pentru a nu sti sa luptati pentru ceea ce va doriti,pentru nedreptatea care vi se comite,pentru ca nu ati stiut sa luati deciziile intelepte la momentul potrivit si v-ati lasat inselati de demagogiile scumpului nostru dictator in devenire pe urmele lui Carol al II-lea.

Somn de veci placut in continuare!

5 comentarii:

jan de la bar spunea...

in germania varsta de pensionare o sa creasca la 75 ...deci romanii tre sa se considere norocosi :))

Adi spunea...

Deci esti interesata si de politica... hm.

Vazusem la TV ca au inceput astia iarasi astia cu protestele, si mi s-a pus in cap... sper sa nu inceapa iarasi pe la stiri doar tampeniile astea, si mai important... sper sa nu afecteze si universitatiile :) ar fi putin aiurea, nu stiu...

Probabil daca o sa fie asa si cand oi avea eu 64-65 de ani, ma voi sinucide direct, daca nu cumva o sa mor inainte. Suna destul de dur, dar... o voi considera a fi o vacanta, avand in vedere ca devine o povara sa fii pensionar, si nu un prilej de relaxare dupa atatia ani de munac... nu ?

Foarte interesant faptul ca erai chiar surprinsa de coada aceea de pensionari :P mie mi se pare normal... nu stiu... tu ai zis, e lectura lor favorita, ziarul, deci unele subiecte din ziar, heh... in fine.

Deuzza spunea...

De ce sa nu inceapa iar cu protestele? Sigur,pe tine nu te afecteaza in mod direct,iti pui problema ca mai ai de asteptat.

Cat de putin va pasa ..

L.R. spunea...

Societatea civila nu are suflet, nu are cum sa aiba si nu poate gandi afectiv pentru ca este un mod de organizare. Pana si organizatiile care se ascund in spatele unor activitati mai sentimentale tot nu au afecte ci doar un spirit organizatoric, pentru ca asa ne organizam noi oamenii. Ori cat de cinic ar suna noi putem alimenta un organism, schimba pe alocuri dar nu-i putem cere sa fie sentimental. Cu privinta la pensii e vorba in mare parte de o problema demografica sociala si economica. In acest moment 1 salariat duce aproape 2 pensionari in spate ca si contributie la fond, ceea ce nu se poate fizic, economic sau orice alta perspectiva ori cat de anti-om si suflet ar fi ea. Pur si simplu asa se intampla. Totodata e vorba si de speranta de viata. Momentan e de 67 la barbati si 74 la femei. Dar speranta asta de viata nu este calculata pentru generatia noastra ci se calculeaza in functie de natalitatea celor care se inscriu in randul indicatorului de mortalitate. E greu sa preconizezi exact asteptarea de viata, dar ce e destul de palpabil este ca generatia noastra va prinde lejer 80 daca se vor respecta anumite politici sociale.

Nimeni nu vrea sa vada pensionari care mor de foame sau pentru ca medicamentele costa mai mult decat fluturasul primit de la postas odata pe luna. Dar solutia nu este in fondul de pensii, largirea bazei de impozitare, greve din partea sindicalistilor etc. Pentru ca ea depinde direct de sistemul de pensii bazat pe contributie. Nu se poate indatora statul la infinit pentru a plati pensii. Este o tragedie dar nu asta e solutia, pentru ca ar fi una de moment. Daca te imprumuti la un moment dat tot trebuie sa dai inapoi si ori scazi puterea de cumparare si lansezi mai multa moneda in piata si lasi loc unei inflatii mari ori le scazi pensiile mult mai mult decat sunt in prezent.
E chiar o problema delicata, dar la fel de simpla si cinica.

Daca intr-adevar ne-ar pasa atunci am dona noi la fondul de pensie bani, sau am aduce mii de investitori care sa creeze locuri de munca in plus pentru a putea plati natural mai multi oameni fondul de pensie.

In acest caz protestele nu vor rezolva mai nimic. Ori vor iesi in strada si la presiune lor parlamentul le va da ceva lei in plus la pensie ceea ce va duce direct la inflatie, indatorare mai mare a statutului si ulterior taierea pensiilor cu o pondere mai mare. asadar solutie proasta. A doua varianta e la fel de proasta cumva pentru ca nici daca stai si nu spui nimic nu rezolvi ceva, pentru ca practic iti asumi rolul si iti dai acordul intr-un mod tacit.
Timpul si politicile economice, sociale, demografice in timp vor defini si vor reorganiza aceasta problema. In ce sens, nu stiu. vom vedea.

Adi spunea...

Deuzza, nu ma intelege gresit, nu tin cu Guvernul, dar nici nu prea vreau sa ma implic in niste proteste fara rost...

De ce fara rost ? Ai vazut si tu ca va fi nevoie de o revolutie pentru a da jos guvernul si pentru a putea readuce salarile la un nivel mai... decent, dar apoi tot nu ar fi bine. Din cate se stie, bani nu mai sunt, si... mnah, stii si tu mai departe.

Nemultumirea mea vine din nevoia oamenilor de a face proteste.

Trimiteți un comentariu